Om båden
Knarren blev designet af nordmanden Erling L. Kristofersen i 1943.
Navnet refererer til en skibstype fra vikingetiden, et handelsskib.
Båden blev oprindeligt bygget i træ over en læst. Denne byggemetode gjorde at bådene er meget ens. Mere end 300 træ Knarrer er blevet bygget siden 1943. I 1973 fik Børresens Bådebyggeri i Vejle rettighederne til at bygge Knarren i glasfiber. Glasfiber Knarren blev konstrueret så den vægtmæssingt og i egenskaber var så ens som det var muligt med træ Knarren. Der er indtil videre bygget mere end 160 glasfiber Knarrer. Rettighederne til at bygge Knarren overgik i 2004 til et Tysk værft, Bootswerft Schneidereit i Stade, nordtyskland.
I 1948 blev Knarren godkendt som entype klasse båd af Kongelig Norsk Seilforening og der blev udarbejdet et internationalt klasseregel sæt. I 1954 blev Knarren godkendt i Danmark som national entype klasse. I 1953 kom den første Knarr til San Francisco bugten.
Knarren udviklede sig hurtigt som klasse i Norge, først i Oslo og senere i Bergen. Der er på nuværende tidspunkt 100 både i Norge, flest i Oslo. I San Francisco blev Knarren også meget populær, den passede godt til den, til tider meget blæsende bugt. Der er nu 40 både i San Francisco. I Danmark blev Knarren hurtigt en meget attraktiv entype klasse med mange dygtige sejler. Der er nu 110 både i Danmark, hovedvægten af både ligger i Øresund men også omkring Svendborg findes der en fleet. Der findes også et mindre antal både i Tyskland samt nogle stykker i Frankrig.
I 1968 blev de nationale Knarr admiraliteter fra Norge, USA og Danmark enige om at lave regler ”Deed of Trust” for et International Knarr Championship (IKC), som skulle afholdes skiftevis mellem Norge, Oslo og Bergen. San Francisco og Danmark. Allerede året efter blev det første IKC afholdt i San Francisco af San Francisco Yacht Club. Siden da har denne meget prestige fyldte sejlads været sejlet i de respektive lande.
Knarren har alle muligheder for at blive en meget attraktiv kølbåds klasse i fremtiden. Den er en meget stram entype klasse som sikrer at bådene er ens uanset om de er lavet i træ eller glasfiber. Den er smuk, har klassiske linier, enkel at sejle, der er kun storsejl og fok. Den kræver kun en lille besætning, kan sejles af en eller to men bedst af tre. Klarer sig i alt slags vejr uden problemer. Er en fremragende dag sejler som er lige god som tur og kapsejladsbåd. Der er et meget højt niveau på kapsejladsbanerne, da Knarren tiltrækker nogle af de bedste rorsmænd og besætninger. De årlige IKC stævner giver mulighed for at dyste i andre farvande end det vante og der bliver knyttet mange bånd mellem sejlerne fra de forskellige lande.
Knarren er en meget stram entype men den har også udviklet sig i takt med nye byggemetoder. Fra træ til glasfiber, men også glasfiber skrog med træoverbygning er bygget. Træmasten er nu blevet erstattet af en moderne aluminiums mast og bom. Ændringerne som har gjort båden lettere at vedligeholde, billigere at fremstille men uden at det er gået ud over dens klassiske udseende.
Skrevet af Tom Carlsen